Sunday, February 15, 2009

Tapai...oh tapai...

Salam....lagi....












Dalam seminggu ni rase macam-macam nak makan. Kejap nak makan tapai ...kejap nak makan sure . Nak makan pulak semua benda yang susah nak dicari.

Tapi...Alhamdulillah , tetiba je..ada kawan call dan nak datang hantar tapai kat rumah.
Hah...apa lagi , makan macam tak ingat dunialah...

Sebenarnye dah lama benar aku suruh dia buatkan tapai..tu,
tapi memandangkan dia pun tengah sibuk dan tak berapa sihat jadi aku tak tanye sangatlah...
mungkin ni dia dan lapang dan dia pun buatlah untuk aku tu...

Nikmatnye bila makan sejuk-sejuk. Teringat tapai yang dibuat oleh pakcik suami aku kat Air Tawar....bestnye....

Tapai ni kalau kat Terengganu dibungkus dengan daun getah, tiga helai satu tangkai.
Tapi kat sini bungkus saje dengan bekas ni pun jadi je...
Makanan ni pulak merupakan makanan wajib bagi aku kalau aku beraya kat Terengganulah.. tapi yang dengan daun getahlah.Pasal aku suka buka dan makan terus .....
Kalau tak ada aku rase macam tak raye...gitu.

Satu lagi makanan asli terengganu yang aku tengah kepingin nak makan...ialah "SURA"
Malam tadi baru je calling-calling dengan mak cik kat ganu, dia kata baru je buat sura.
Ya Allah...rase nak nangis pun ade..
Nak buat macamana telah air liur je...lah.

Sesiapa tahu buat "Sura" Ganu bolehlah kongsi2 resepi , dan kalau ada bahannye kat sini nanti aku nak cuba buat.

No comments: