Friday, May 16, 2008

Terkenang...




Hari ni adalah "Hari Guru". Masuk tahun ni dah 3 tahun aku tinggalkan
bidang perguruan.Dah tak merasa lagi menyambut hari guru.

Teringat aku semasa sambutan Hari Guru semasa zaman bujang dulu. best giler.... bukan saja kerana dapat hadiah dari anak-anak didik, tapi hari itulah hari untuk berseronok bersama anak-anak murid.
Kenangan yang tak boleh aku lupa pada sambutan tahun 1991, masa tu aku mengajar kat Sek. Keb. Permas Jaya (1). Kami guru-guru dan anak murid mengadakan acara di padang. Acara paling best ialah acara lumba basikal. Masa tu anak murid aku bagi pinjam basikalnya.
Bila mula aje .... murid2 bersoraklah sokong guru masing-masing. Aku pun apa lagi, teringin dan teringat kenangan kat kampung naik basikal, aku pun punyalah pecut... laju tu.
Bestnya dapat kalahkan cikgu bujang lelaki. Akhirnya aku jadi johan. Mula hari tu, aku digelar cikgu juara kampung.Seronoknya.... bersama teman-teman kat sekolah tu.

Aku kat sana selama 6 tahun. Mula dari anak dara, hinggalah kahwin dan beranak-pinak.Kenangan di sana terlalu berharga untuk aku. Walaupun pada asalnya aku tak minat jadi guru, tapi akhirnya aku dah jatuh cinta dengan bidang perguruan ni.
Sehinggalah, tahun 1996, kerjaya aku diputuskan. Aku mula ke bidang kerja swasta. Tapi hati aku masih tak puas, malah aysik dikejar dengan kenangan sebagai guru. Kat tempat kerja, kawan2 panggil cikgu. Sampai termimpi2 aku sedang mengajar.akhirnya aku hanya bertahan selama 4 tahun aje. lepas tu aku masuk semula ke bidang perguruan.

Sekarang aku di Sek. Keb. Taman Rinting 2. Yang bestnya aku mengajar anak
aku sendiri. Yang sulung masa tu dah darjah 3 dan jadi anak murid aku. Tension
ajar anak sendiri.
Tetapi suasana mengajar di kawasan orang yang sederhana dengan kawasan orang yang berada banyak perbezaannya. Tapi itu semua hanyalah kenangan sahaja .dan kini tersimpan kemas dalam kamus kenanganku.


Terima kasih guru dan Selamat Hari Guru.
(Gambar : bersama bos SKTR2)

No comments: