Thursday, May 22, 2008

Motivasi

Ahlan wa Salam li Sodiki wa Sidika,

Dah lama tak up date blog yg tak macam blok ni. Bukan apa...minggu ni sibuk sikit, masa banyak habiskan kat anak-anak nak periksa semester 1. Cuma baru ari ni aje berkelapangan.

Pada Sabtu lepas, Ana ada mengikuti satu sesi motivasi (Sebenarnya utk student MITT) sekolah anak Ana kat P.Gudang. Motivasi Islamik anjuran KESUMAT.Alhamdulillah....

pada Ana motivasi tu berjaya dan best terutama utk.anak-anak supaya sedar akan tanggung jawab dia sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Di akhir sesi motivasi tu anak-anak disuruh memohon maaf dan ucapkan sayang kepada ibubapa masing-masing secara live. Hai.... masa tu lah banyak air mata ibubapa dan anak2 yang gugur (rasanya airmata yang ikhlas). Tak terkecuali anak Ana yang jantan tu. Bedodoi-dodoi pulak dia yang lebih mengalahkan budak2 pompuan pulak. Rupanya betullah.... dia tu memang hati sensitif, walaupun nampak macam kuat.

Ana nak kongsi juga serba sedikit tentang isi motivasi tu dengan semua.

Antaranya ialah tentang hubungan antara Ibu dan Bapa (bukan ibubapa) dengan anak2.

Ada beberapa perkara yang perlu dilakukan setiap hari dengan mereka:-

a) Anak-anak mesti bersalam dengan Ibu dan Bapa setiap hari. (Dengan kedua-dua belah tangan dan temukan dibahagian yg. plg. lembut) dan anak mesti cium tangan Ibu dan Bapa bukan cium tangan mereka sendiri. - lakukan semasa sebelum ke sekolah dan sebelum masuk tidur.

b) Peluk dan dakap anak sebelum tinggalkannya.(Jgn. tepuk2 je). Anak2 kena ucapkan "Sayang mak / Sayang ayah"

c) Anak-anak cium dahi Ibu dan Ayah.

Itu adalah serba sedikit yang dipesan. Alhamdulillah (Dah buat? amalkan... Belum? cuba dan amalkan)

Semasa sesi bersama ibu bapa itu berlangsung. Ana telah terpandang pulak kat seorang pelajar yang baru kehilangan ibunya(baru berumur10 tahun). Seorang lelaki budak yg. baik, selalu berjemaah di surau tempat Ana. Dia tunduk aje.... bila motivator tu ceritakan perihal seorang Ibu. Apabila semua pelajar mendapatkan Ibu masing2, Ana tengok dia menangis dan memeluk abang2 fesinya kat situ. Ana ceritakan pada anak-anak, tengok dia, seorang anak yang telah kehilangan Ibu tapi masih sayang dan rindukan ibunya. Jadi, sayangilah ibu.... (tapi...ingat selepas Allah dan Rasul mu).


No comments: