Saturday, November 15, 2008

Suatu Hari...

Salam semua....

Ini adalah kisah yang dah berlaku pada aku hingga kesannya sekarang . Sedang aku asyik dengan kerja-kerja dunia kat rumah ni... tiba-tiba aku dikejutkan dengan panggilan dari seorang sahabat aku yang juga dipanggil Allah untuk menjadi tetamunya nanti.

Ring....Ring....Ring......

Selepas beberapa perbualan kami, aku disuruh supaya mengikuti suatu rancangan TV 3 . secara on line. Sebelum ni aku ada dengar tentang tu... tapi kenapa aku tak buka -buka lagi . Entahlah...

Tapi kali ni hati ini macam tak sabar-sabar nak tengok rancangan tu.... Setelah dah selesaikan apa yang perlu., dan dengan suasana yang tak ada gangguan...dari anak-anak aku buka dan saksikan rancangan tu..... (Al-Kuliyah 31 Oct).Rasanye dah ramai kawan yang dah dengar rancangan ni.

Ya Allah ...
Betul-betul tersentuh hati ini bila saja menyaksikan rancangan tu....
Titisan demi titisan air mata ini gugur...rupanya aku tak seorang yang mengalami perasaan begitu..., cuma aku tak tahu nak ucapkan bagaimana.... Rasanya samalah perasaan aku dengan penceramah tu.... Tapi Alhamdulillah dengan itu aku mula mendapat kekuatan dan keyakinan. . Alhamdulillah itu menjadi motivasi bagi aku.Terima kasih sahabat ku....


Betullah seperti yang dibuat dan dikatakan itu, Apabila kita bermunajat dengan Allah hati kita jadi tenang setenang tenangnya. Aku juga rasa (perasan) Allah dah dengar luahan aku .Cuma rasa takut tu....sikit2 aje.Terima kasih juga kawan-kawan atas motivasi yang diberikan tu...Sekarang aku cuma perlu banyakkan amalan dan tampal kesalahan aku tu.... Aku tahu ALLAH maha pengasih dan penyayang lebih dari segala-galanya. Aku rasa Allah masih sayang kan aku walaupun aku dah banyak lalai dan buat banyak dosa pada Nya.Moga aku diampunkan sebelum aku menjadi tetamunya.
Aku harap aku akan menjadi tetamu Nya yang paling istimewa nanti walaupun bekalan aku tak banyak seperti orang lain.
Sekarang Air mata menjadi terlalu murah . Tapi...biarlah ia jatuh , supaya menjadi peringatan aku pada Allah sentiasa setiap saat dan jika itu akan mendalamkan lagi ketakwaan aku padaNya.
Aku dah terima hakikatnya....mungkin inilah bahagian aku . Membuat keputusan menyahut panggilannya dalam masa yang singkat. tidak seperti kebanyakan orang . Mungkin itu Qada aku ALHAMDULILLAH. Walaupun sebelum ni cita-cita aku nak banyakkan dulu ilmu dan amalan kebaikan sebelum menjadi tetamunya.

Aku ni bila ada kekalutan tak pandai nak cerita kat orang Hatta kat suami, tapi hanya DIA lah tempat aku mengadu selama ni. Kerana hanya dia yang benar-benar faham perasaan aku samaada yang tersirat atau yang tersurat. Benarlah Cinta pada NYA adalah CINTA yang AGONG.Tapi....bestnya kalau ada kawan-kawan terdekat seperti dulu....(Kak Fazi/Kak Faridah / Kak somedah / Maziah /Zah Khairul)dan banyak lagi) yang dapat berkongsi perasaan ini.Buat, kak Faridah....tak sangka rupanya za akan menjadi tetamunya dulu dari akak. Maziah, tak sangka kita akn menjadi tetamunya pada tahun yang sama. Kak Fazi....doakan za kat sini ......

Kongsi Hadith 4:-

Aisyah (ra) meriwayatkan bahawa Rasulullah (saw) pernah bersabda:
"Sesaorang yang ahli dalam Al-Quran akan berada dikalangan para malaikat yang mana mereka itu adalah pencatit-pencatit mulia dan lurus, dan sesaorang yang tidak lancar di dalam membaca Al-Quran dan terpaksa bertungkus-lumus mempelajarinya , akan mendapat ganjaran dua kali ganda"

"Sesaorang yang ahli dalam Al-Quran"
Sesaorang yang cekap menghafal dan mambacanya. Lebih terpuji jika menguasai maknaya.

"Akan berada di kalangan malaikat-malaikat"
Seumpama malaikat-malaikat yang memindahkan Al-Quran daripada Luh Mahfuz (kitab yang dipelihara dis isi Allah)
Dia memindahkan bacaannya kepada orang lain, dengan itu kedua-duanya mempunyai pekerjaan yang sama.

WASSALAM......

5 comments:

Anonymous said...

alhamdulilah semoga kita sama2 mendapat pertunjuk dan rahmat serta keredhaan Allah.Saya doakan semoga kita sama2 mendapat haji mabrur.

imah

Anonymous said...

Semoga kita semua mendapat pertunjuk, rahmat dan keredhaan AllAH.semoga kita sama2 mendapat haji mabrur.

Imah

Saliza said...

InsyaAllah.

alimsons said...

assalamualaikum....

kak za apa kabo?
sorry lama x updated blog coz bz ckit...
kami semua kat sini sihat..

Saliza said...

Khabar baik...lamanye tak dengor khabar berita. okeylah kalau seme baik.anak sihat tak? 3 3 tulah.... syazwan dan nampak besar dah bile dah ade adik.