Friday, September 19, 2008

Puasa-puasa di Yanbu

Assalamualaikum...

Melalui amalan puasa di sini rasanya tak banyak perbezaan sangat dengan M'sia. Cuma dari segi makan minum dan suasana aje yang berbeza.Yang lebihnya amalan-amalan masyarakat kat sini dan keutamaan mereka pada bulan Ramadhan Al-karim. Mereka lebih mengutamakan bulan berkat ini dari beraya.(Sepatutnya seperti dalam ajaran islam).Sepengetahuan ambelah, Raya Aidilfitri tak berapa perlu disambut sangat macam kita buat tu (Sampai sebulan) yang perlu diraikan sangat ialah raya Aidiladha. Sebab tu lah kalau kat pantai timur raya haji (Aidiladha) yang meriahnya. seperti juga nanti di sini.Guane tu....nak kena ubah juga budaya tu.

Masyarakat sini, memeriahkan bulan puasa dengan bertarawih dan amalam sunat malam.Sebab itulah surau-surau atau masjid menyediakan ruangan solat khas untuk jemaah wanita pada bulan puasa ni. Selain tu, solat isyak dianjakkan lebih lewat dari waktunya.(mungkin untuk memudahkan kaum wanita nak ke surau kot).Kalau tempat kita,kelam-kabut sikit bagi kaum wanita nak ke surau masa terhad.... kat sini kami siap boleh kemas dan relex2 dulu sementara tunggu dipanggil ke surau. Bestkan....

Kat sini juga tak ada langsung (yang saya jumpa) kertas-kertas pasal Aidilfitri. Kalau kat shooping complek tu yang ada semua Ramadhan Al-Karem je.
Kad Raya???... lagi haru, sekeping pun tak jumpa..jadi kami hantar kad raya pakai e-mail je le....

Pasar Ramadhan, mereka pun ada juga cuma tak semeriah tempat kita.Kuih-kuih dijual dengan timbangan kilo. Contoh kuih samosa dan popia yang suami beli tu harganya sekilo SR24.00. lebih mahal dari kuih raya kita lagi dah... tapi nak makan beli juga le...sikit.

Cete pasal kuih, makcik jiran kami ada kasi kuih untuk kami berbuka.
Rasanya manis dan sedapppppppppp.....rupanya macam jemput-jemput lembut dan manis. Nak tanya makcik tu cara buatnya macamana? tapi...tak tahu nak cakap.last-last tanya bibik yang kerja rumah arab tu.Hah meke guna tepung segera dalam kotak yang telah dikhaskan. Nanti nak cuba buat. Kalau nak rasa, nanti kami balik m'sia datang rumah dan kami buatkan.

Nak balas kuih-kuih yang sering dihantar tu kami buatlah kuih yang manis-manis juga..hah, ni...kuihnya kuih keria je...itu pasal kat sini banyak keledek dan murah pulak tu.



HARI ULANGTAHUN KELAHIRAN ARIF

Nak cete pasal arif...ni. (Hari ni genap umurnya 6 tahun...)

Tahun ni dia sambut ulangtahunnya dalam bulan puasa.Sepanjang puasa ni dia pun ada puasa jugak cuma ...tak penuhlah..(susah bangun sahur) - pasal tidur kul 1-2 pagi. Nak bangun sahur pukul 3.30 pagi dah mengantuk. Jadi tak puase. Lagi satu dia kata, nanti makanan yang tak habis sahur tu, kalau tak ada orang yang makan nanti sayang basi...jadi sebab tulah arif kena makan.(itu salah satu alasannya).

Okeylah...

Berbalik pada hari jadinya...Dari petang lagi dia asyik tengok video hari jadi atuknya dalam kamera tu...masa tu macam-macam makanan ada. Sate terutamanya.Apa lagi dia.. Emmm sedapnya... sambil tersenyum sorang-sorang.Dari bangun tidur lagi dia tanya bila nak beli kek arif?
cakp nanti malam lepas terawih baru kita pergi beli... tapi.. dia suruh cuti je terawih pergi beli lepas maghrib je.(Kedai dibuka semula lepas terawih)...

Lepas balik terawih kami terus ke Hyper Panda dan belikan kek dia dan hadiahnya... sukalah tu.Lepas ni disuruh buat kat m'sia pulak.Boleh gitu.....

Untuk atuk,nenek,akid,syabil dan seme keluarga ini dia gambar-gambar arif....












Okeylah dulu untuk sat ni...

3 comments:

LYNN said...

Anak kembar kite pun sanbut birthday gak. Dah lama tak update blog tetiba dah sampai Yanbu jer saliza ni.

laily said...

sian nye arif xdpt smbt burfday kat cni..hehe..

xpe2..nt arif blek kte buat yg grand2 k..jgn kate sate, lamb chop,chicken chop sume nenek wat..haha..

Saliza said...

Salam....

Lynn, kan dah lama kite update blog ni. bila nak sampai sini?

cik lai....

Arif puase ari ni.Masuk ari ni dah kira 7 @ 8 ari dah.banyakkan....