Monday, December 15, 2008

Cerita kat Mina

Allhamdulillah

Kami sampai kat Mina lebih kurang kul..7.30 atau 8.00 pagi gitu kot.(dok berape ingat ). Alhamdulillah...tak seperti yang aku bayangkan, keadaan dan kemudahan di Mina sungguh baik.Aku betul-betul tak sangka macam gitu keadaan di Mina. Sungguh selesa untuk tujuan ibadat haji.Dari segi Makan Minum semua cukup . Semuanye puas hati. Sepanjang hari tu...aku dan semua hanya di sekitar khemah sahaja, sementara menunggu untuk Wukuf di Arafah pade esoknye. Masing-masing dengan amalan dan ibadat masing-masing. seronok tengok suasana beribadat begitu apatah lagi bercampur dengan jemaah dari berbagai bangsa yang hanya satu tujuan.


WUKUF DI ARAFAH

Inilah hari yang paling penting...iaitu wukuf di Arafah. dikatakan juga pada hari inilah Allah turun ....dan berbangga kepada malaikat jibril.Pada hari inilah juga hari yang paling banyak Allah ampunkan dosa hambanye. Aku dan rombongan bertolak ke Arafah setelah solat subuh. MasyaAllah....keadaan dan suasana manusia yang menuju ke Arafah......sungguh ramai....dan macam-macam cara. Alhamdulillah aku diberi kemudahan kenderaan... jika dibandingkan dengan mereka yang ada terpaksa berjalan kaki berbondon-bondon dan berpuak-puak, dengan satu warna pakaian Ihram. Subhanallah....inilah gambaran persamaan kita manusia disisi Allah, Sama sahaja tak kira kaya/miskin,tua/muda,pangkat/tidak.Menuju Arafah dengan satu tujuan lagi....walaupun dengan cara yang berbeza. Ya Allah betapa ramainye hambamu yang telah datang menyahut panggilan mu...... (Siapa sangka,semase Allah menyuruh nabi Ibrahim menyeru manusia supaya datang menunaikan haji dulu yang tiada manusia pun pada masa tu...tapi, kini berjuta-juta manusia yang datang)Subhanallah.... Aku dan rombongan di tempatkan di kawasan khemah yang telah ditetapkan. Sekali lagi ku panjat Syukur padamu Allah kerana sekali lagi diberi kemudahan dan kesenangan sepanjang ibadat di sini. Alhamdulillah juga perut aku tak meragam cari tandas mase tu... Semasa di sini juga aku pun tak sangka, begini rupanye Arafah..... Jika dalam pembacaan aku, Arafah penuh dengan masaalah manusia, tapi ......segalanye Alhamdulillah. Kami dengar Kutbah Arafah dari Khemah aje...lepas tu....Solat Qhasar dan Jamak . Kini....tibalah waktu wukuf....waktu untuk memperbanyakkan ibadat dan zikir dan sebagainye. berterusan hinggalah ke waktu masuk waktu asar. Setelah pasti masuk waktu asar barulah aku ke luar khemah untuk berdoa dan segala-galanye sehingga terbenam matahari.(seperti nabi buat). Waktu ini ...hanya Allah saja tahu. Rasenye inilah waktu yang paling ditunggu-tunggu oleh semua jemaah haji .Segala kesempatan ini aku gunakan sebaik-baiknya. Puas....Alhamdulillah.
Tat kala hendak meninggalkan bumi Arafah sekali lagi hati ini direntap sayu untuk meninggalkannye apatah lagi waktu itu aku dan semua memerhati terbenamnye matahari hinggalah suasana kembali gelap.





Aku akan merinduai mu Arafah.Harap, aku akan diberi kesempatan lagi untuk wukuf dihari Arafah nanti.



Kami hanya mula boleh bertolak pukul 8.00 malam ke Musdhalifah. Susunan bas yang banyak tu...yang menyebabkan keadan jadi lambat. Sepanjang perjalanan menuju ke muzdhalifah...sekali lagi aku menyaksikan pemandangan yang mengagumkan iaitu lautan manusia bermabit di musdhalifah.Subhanallah ...ramainye...semuanye putihhhhhhhhhhhhhhhhhh belakeeeeeeeeeee.(gambar tak dapat ambil pasal kepala poning...)
Kami balik kekhemah dulu (Khemak bersebelah sempadan muzdhalifah je) lepas mandi baru kami menuju (jalan kaki je) ke muzdhalifah untuk bermabit dan kutip batu untuk melontar esoknye.

Sambung lagi....(Bermabit di Muzdhalifah dan Melontar diJamratul Aqabah pada hari 10)zulhijjah)

5 comments:

da_malaysia said...

Salam...
Bestnye bace pasal kak g mekoh nie...
bile la da dpt g gok..
insyaallah,dengan keizinan-Nya dpt la gi suatu ari nanti..
mudah-mudahan......amin...

Anonymous said...

salam...

da_malaysia said...

salam..
bestnya bace citer kak g mekoh..
bile la dpt da g gok..
insyaallah,dengan keizinan-Nya dapat la da g jugok suatu ari nanti...
mudah-mudahan.....amin...

Saliza said...

InsyaAllah...
Kak dah doakan untuk semua termasuk da pung sekali

da_malaysia said...

Time kasih byk2 kak..