Monday, December 15, 2008

Minggu Haji

Labbaikallah........ Hummalabbaik...
Labbaikala...Syarikalakalabbaik..
Innalhamda..Wannikmata...
Lakawalmuk..La...syarikalab


Itulah laungan yang aku laungkan dalam menyahut panggilan mu Ya Allah. Dengan hati yang penuh sayu dan syukur, aku bersama suami dan rombongan telah bertolak dari Yanbu pada penghulu hari iaitu Jumaat.









Tat kala berpisah sementara dengan anak. Aku tinggalkan mereka dengan doa semoga mereka dibawah jagaan dan naungan Allah.Harap...keadaan ini tidak akan menggangu ibadat aku di sana nanti.


Singgah di Juffah untuk
solat sunat ihram dan Niat Haji. Alhamdulillah aku dan suami dan kebanyakan buat Haji Ifrad.
Setelah berniat maka aku kini kena menjaga pantang-larang semasa ihram..Bertolak meneruskan perjalanan .....ke Mekah.(Ya Allah....kami pergi dengan satu tujuan dan sama2 bertarbiah).Tika itu juga aku panjatkan doa pada Ya Rabbi...moga aku diterima sebagai tetamunye yang teristimewa dan menerima segala ibadatku.
Sampai kat Mekah....kami terus buat Tawaf Qudum dan Saie Haji . Alhamdulillah...walaupun terpaksa berjalan lebih kurang 15 atau 20 minit kot, dari tempat berhenti bas ke Masjidil Haram....kami masih diberi kekuatan fizikal dan mental untuk melaksanakan Tawaf dan Saie . Selepas tu...kami menuju semula ke bas yang menunggu kami untuk ke Mina. (kalau dihitung ...rasa-rasenye lebih 10 km kami gunakan kaki ni ) - bila dalam bas semuanye....SENYAP ....TIDUR ....(waktu tu....jam 3.00 pagi) Alhamdulillah selesai....satu step.
Tika...ni juga kami mungkin diuji kesabaran olehNya. Bas yang kami naiki tu hanya bertolak pada 4.00 pagi . Sedangkan kami dah dalam bas dari pukul 3.00 pagi. Hanya Allah saja yang mengetahui.
Sekali lagi , rase teruji dengan kesesakan jalan raya . Hinggakan perjalanan kami dari Mekah ke Mina memakan mase lebih kurang 3 jam. Walaupun hanye beberapa km sahaja. Alhamdulillah aku dapat menggunakan ilmu solat yang aku pelajari sebelum tu....ketika dalam suasane darurat.
Kami tiba di Mina lebih kurang pukul 7.00 atau 8.00 pagi .

Sambung .............(semase di Mina)

No comments: