Tuesday, December 16, 2008

Rintitan haji lagi


Bermalam di Muzdhalifah.....

Selepas kami mandi dan sewaktu dengannye....kami berjalan menuju ke Muzdhalifah untuk mabit di sana. Alhamdulillah khemah kami berhampiran dengan tempat bermabit.Setelah kami berjemaah solat maghrib dan isyak , Ustaz menyampaikan tazkirah ringkas untuk kami .Alhamdulillah.(ustaz tu masih mude lagi...dan belajar kat universiti Madinah...betuah betul------anok sapo tu?)






===============++++++++++++=============
Melontar di Jamratul Aqabah - 10 Zulhijjah

Pagi ni...pagi raya Aidiladha. Ramai jemaah keluar melontar pada waktu Dhuha(Manasik haji nabi).Tapi kami hanya ke Jamrah selepas solat zohur.Kami pergi secara berjemaah.Kami sampai ke tempat Jamrah setelah lebih kurang 40 minit berjalan dari khemah.Kami dapat melontar dalam keadaan yang cukup selesa(di tingkat kedua).Alhamdulillah
Kemudian...bertahlul...(dah dapat tahlul awal)..Alhamdulillah lagi.










Perjalanan menuju Jamrah Kubro dan Melontar










Setelah selesai kami pulang ke khemah...semula. Semasa dalam perjalanan sempat Hj. Ghazali membelikan kami 2 pek Al-Baik untuk bekal dalam perjalanan. Alhamdulillah...
Dalam perjalanan itu juga aku dan pasangan Hj. Sulaiman dan Mas telah dipertemukan dengan satu pasangan dan 2 orang wanita indonesia yang telah sesat jalan sejak dari pagi lagi.(Waktu tu dan pukul 4.00 petang).Mereka tersesat setelah pulang dari melontar bersama jemaah mereka.Kami hulurkan bekalan kami untuk mereka dan suami aku menghantar semula mereka ke khemah mereka.(Walau bagaimana pun, khemah mereka tak ditemui juga dan suami ku telah menyerahkan mereka kepada satu keluarga indonesia untuk di bawa ke kunter pertanyaan negara mereka) InsyaAllah mereka dah selamat.Lebih kurang kul 10.00 malam , baru suami aku sampai semula ke khemahnye.Alhamdulillah

==============+++++++++++=============

Melontar pada hari Tasyrik 11 dan 12 Zulhijjah

Esoknye...setelah solat subuh kami bertolak ke Mekah untuk Tawaf Ifadah. Kami menaiki "Van sapu". Sampai di Masjidil Haram orang dah ramai...kalau tengok macam lautan manusia.Walau bagaimanapun alhamdulillah lagi kerana rase mudah dan dan selesai.
Kemudian.....menaiki lagi "van sapu" untuk ke Jamrah untuk melontar. Setelah berjalan dan menyusur jalan yang tinggi...nye....kami pun sampai ke Jamrah untuk melontar di ketiga-tiga jamrah. (ula..wusto...aqabah). setelah selesai...baru perasan rupenye kami dah mendaki jalan hingga sampai ke tingkat 3.Waduh capek...nye hanya Allah saje yang tahu.Dalam perjalanan balik...aku dan suami terpaksa beberapa kali berhenti kerana kaki suami ku dah melecet. Itupun kami terpaksa sembunyi2 sikit untuk berhenti...kerana polis tak kasi berhenti .












Perjalanan pergi Perjalanan balik

Selesai wajib haji untuk hari ke 11 Zulhijjah.


============++++++++++++++================

Hari Terakhir di Mina,Melontar di ketiga Jamrah untuk 12 Zulhijjah dan Tawaf Wida

Setelah selesai solat subuh, kami terus beredar dari Mina."Selamat Tinggal Mina"


Kami menuju ke Jamrah dengan menaiki bas tambang. Waktu tu... pun dah ramai orang kat jamrah (nak buat nafal awal).
Tak berapa lama, kami pun selesai menyempurnakan segala rukun dan wajib haji kami.Alhamdulillah lagi.....

Dah selesai....

Setelah bersusah payah berebut menaiki bas untuk ke Mekah (terpaksa weh...) akhirnye sampai jugak ke Haram.Tunggu suami dulu kerana terpaksa berpisah bas.Dah...tu,sarapan dulu di D'Saji . Lepas tu...kami berpisah dengan tujuan masing-masing. Aku dan suami ambil keputusan terus saja buat tawaf Wida dan tunggu solat zohur dalam masjidil haram.
Setelah selesai solat zohur dan jamak asar , kami bergerak menuju ke bas yang akan bawa kami balik ke Yanbu.....

Kami sampai Yanbu lebih kurang ...... 8.00 malam.

ALHAMDULILLAH SEGALANYE SUDAH SELESAI.

Di kesempatan ini juga aku ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah mendoakan supaya aku dan suami dipermudahkan dan dapat melakukan dengan sempurnanye ibadat haji kami.Terutama:-
Kedua Ibubapa kami,adik beradik, saudara mara dan kawan-kawan.

5 comments:

Anonymous said...

askum...

alhamdulillah dapat akak tunaikan ibadah haji thn ni...nmpak berseri2 wajah akak..smoga mdapat haji yang mabrur...dr ila-nashrun

Anonymous said...

askum
alhamdulillah...dapat akak tunaikan ibadah haji thn ni...berseri2 wajah akak..semoga mndapat haji yang MABRUR...dr ila-nashrun

da_malaysia said...

Alhamdulillah,segalanye sudah selasai...

LYNN said...

Alhamdulillah,
semua yang pernah saliza runsingkan dah hilang dibawa debu padang pasir di Arafah-Mudzalifah-Mina..Alhamdulillah..

Saliza said...

Terima kasih buat ila nashrun dan lynn dan da.Mungkin berkat doa kalian juga